اهمیت حرکت و فعالیت ورزشهای اصلاحی در جهت کاهش هزینه های درمان بیماری ها

   حرکت و فعالیت نقش اساسی و حیاتی در زندگی انسان دارد. در اثر عدم حرکت و کاهش فعالیت‌های بدنی، انواع بیماری‌ها و ناراحتی‌های جسمانی و روانی در انسان به وجود خواهد آمد، که با صرف هزینه‌های بسیار زیاد باید این بیماری‌ها و ناراحتی ها را از بین برد که این هزینه‌ها، بر اقتصاد کشور نیز اثرگذار خواهد بود. گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع و استفاده از ماشین به جای نیروی عضلانی، منجر به کاهش حرکات طبیعی انسان شده است. این عوامل‌، خود باعث کاهش میزان کارایی دستگاه‌های مختلف بدن چون دستگاه قلبی-تنفسی و دستگاه اسکلتی-عضلانی میشود، لذا با انجام تمرین‌های مختلف و برنامه‌ریزی دقیق برای افراد، می‌توان از بروز انواع بیماری‌ها و اختلالات پیشگیری کرد. اگر ما در طول دوران زندگی خود به نحوی دارای فعالیت بدنی باشیم، کمتر با مشکلات خاص جسمانی مواجه خواهیم شد، زیرا در اثر فقر حرکتی، کاهش تحرک و فعالیت جسمانی از میزان دامنه حرکتی مفاصل و بخش‌های مختلف بدن کاسته شده و به مرور، فرد با کاهش انعطاف پذیری و ضعف عضلانی، کاهش قدرت و استقامت عضلانی مواجه می‌شود که مجموعه این عوامل خود باعث شیوع ناراحتی‌ها و بروز انواع دردها در بخش‌های مختلف بدن می‌شوند. 

    امروزه در دنیا ،مراکزی به نام مراکز دردشناسی توسعه یافته است. این مراکز با شناخت دقیق درد و علل و عوامل ایجاد کننده آن از روش‌هایی جهت کاهش درد در بیماران استفاده می‌کنند که یکی از آن روش‌ها، استفاده از حرکت و فعالیت و ورزش‌های اصلاحی است. زیرا در اثر فعالیت‌های جسمانی و ورزش، موادی به نام سروتونین و بتا آندروفین ترشح می‌شود که این مواد به عنوان عوامل ضد درد محسوب شده و باعث تسکین درد در بیماران می‌شود. سروتونین یک ماده قوی تنگ کننده عروق است که در انتقال میانجی‌های عصبی دخالت دارد. این هورمون در بخش‌های ویژه‌ای از مغز یافت می‌شود. بتاآندروفین‌ها در نورون‌ها و دستگاه عصبی مرکزی به عنوان ماده میانجی نورونی یا تحریک کننده‌های عصبی فعالیت می‌کنند. 

   آندروفین‌ها به گیرنده‌های مورفینی متصل شده و به عنوان کنترل کننده درونی درد (افزایش آستانه درد) در داخل بدن عمل می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که با انجام ورزش‌های شدید، میزان غلظت بتاآندروفین افزایش می‌یابد که این عامل موجب ایجاد حالت نشاط و سرخوشی و دلپذیری و حالت مطبوع در ورزشکاران رشته‌های استقامتی و به ویژه در دوندگان ماراتن می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند که غلظت بتا آندروفین در جریان ورزش حتی تا ۵ برابر افزایش می‌یابد. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روش‌های استرس‌های خفیف، بدن را برای مقابله با سایر استرس‌های مستقل، آماده و مقاوم می‌کند. به عنوان نمونه وقتی که بدن با استرس‌های خفیف فعالیت ورزشی سازگار می‌شود، به تدریج آماده می‌شود که سایر استرس‌ها مانند درد و محرک‌های احساساتی را بهتر تحمل کند. ورزش و فعالیت‌های بدنی متغیرهای روانی مانند اضطراب، افسردگی، تنش، پرخاشگری و خستگی را کاهش می‌دهد. با توجه به شیوع بالای اختلالات و ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی در جوامع امروزی، قصد داریم برخی از شایع‌ترین ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی را معرفی کنیم.

منبع : کتاب حرکات اصلاحی انتشارات بامداد کتاب

مولفان : خداداد لطافتکار، مهدی بخششی هریس، سهراب قربانی